Aktualności

Prawa Dziecka
(opracowane na podstawie Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz Konwencji o Prawach Dziecka)

 

Masz prawo do:

 

  • równego traktowania

Nikt nie może Cię dyskryminować – dla nas nie jest ważny Twój kolor skóry, włosów, wyznanie. Wszystkie dzieci traktujemy tak samo i tak samo je szanujemy.

 

  • swojego zdania

Możesz powiedzieć co myślisz, co czujesz – nikt Cię nie wyśmieje. Pamiętaj jednak, żeby nikogo nie obrażać.

 

  • prywatności

Nikt nie może Cię ośmieszać ani poniżać – nie ruszamy Twoich rzeczy osobistych, nie naruszamy Twoich granic.

 

  • ochrony przed przemocą

Jeżeli ktoś Cię krzywdzi, boisz się, czujesz się zagrożony – powiedz nam o tym. Zrobimy wszystko, aby Ci pomóc. Pamiętaj, nie ma sytuacji nie do rozwiązania.

 

  • świadczeń zdrowotnych

Masz prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy terapeutycznej. Masz również prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.

 

  • informacji o swoim stanie zdrowia

Jeżeli ukończyłeś 16 lat masz prawo do uzyskania od osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych (np. terapeuty, lekarza, pielęgniarki) przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach terapii, leczenia, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach terapii oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami. Po uzyskaniu tych informacji masz prawo przedstawić swoje zdanie, wyrazić swoją opinię.

 

 

 

  • tajemnicy informacji z Tobą związanych

Masz prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych wszystkich informacji z Tobą związanych.

 

  • wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych

Jeżeli ukończyłeś 16 lat masz prawo do wyrażenia zgody lub sprzeciwu na udzielenie świadczeń zdrowotnych.

Zgoda oraz sprzeciw mogą być wyrażone ustnie albo przez takie zachowanie się, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się czynnościom proponowanym przez osobę udzielającą świadczenia zdrowotnego albo brak takiej woli.

 

  • poszanowania intymności i godności pacjenta

Masz prawo do  poszanowania  intymności  i godności, w szczególności w czasie udzielania Ci świadczeń zdrowotnych.

 

Rzecznik Praw Dziecka: Monika Horna-Cieślak

 

Biuro Rzecznika Praw Dziecka:
ul. Chocimska 6 
00-791 Warszawa 
e-mail: rpd@brpd.gov.pl
tel.: (22) 583 66 00 

 

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzeczniczki Praw Dziecka
800 12 12 12
(połączenie bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych)
czynna 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu

 

Czat dla dzieci i młodzieży: https://czat.brpd.gov.pl/

 

 

 ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONELU Z

DZIECKIEM - PACJENTEM:

 

JESTEŚ DLA NAS WAŻNY!

PRACUJEMY TAK, ABY DZIECI CZUŁY SIĘ  U NAS JAK NAJLEPIEJ

 

Jesteś tu ponieważ potrzebujesz naszej pomocy. Nasza placówka i pracujący tu personel  chcą pomagać dzieciom i wspierać Cię podczas twojej wizyty i trwania terapii. Wyjaśnimy Ci co będziemy robić, abyś czuł/czuła się dobrze jako nasz pacjent. Te słowa skierowane są do Ciebie:

 

  • Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać,
  • Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która będzie prowadziła terapię. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać,
  • Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polegać będzie terapia, w jaki sposób będzie ona przebiegać, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało!! Postaramy się to wyjaśnić,
  • Będziemy Cię traktować z szacunkiem. Nie będziemy Ci mówić, że nie boli, jeśli może zaboleć,
  • Chcemy, żebyś zawsze czuł/czuła, że Twoje zdrowie, potrzeby i uczucia są dla nas ważne. Jeśli chcesz nam powiedzieć co Ci się nie podoba w naszej placówce i  zachowaniu personelu – zrób to, postaramy się wysłuchać Cię z uwagą,
  •  Będziemy starali się wykonywać zabieg delikatnie i dać Ci czas na oswojenie się z sytuacją. Jeżeli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenia, możesz nas o to poprosić. Nie zawsze będziemy mogli dać Ci tyle czasu, ile potrzebujesz, ale będziemy się starać,
  • Nie będziemy Cię przytulać bez Twojej zgody,
  • Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór,
  • Twoja Mama, Tata lub Twój Opiekun mogą Ci towarzyszyć podczas terapii, jeśli Ty tego potrzebujesz – Twoja maskotka również o ile nie jest zbyt duża i nie wydaje głośnych dźwięków,
  • Jeśli wydarzyło się coś co wzbudziło Twoją złość, smutek, lęk, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć np. lekarzowi, pielęgniarce lub rejestratorce i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem, zadbamy o Twoje bezpieczeństwo,
  • Czasami jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas inne dzieci, które również potrzebują naszej pomocy. Prosimy nie zniechęcaj się – postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.

 

 

INFORMACJE I WAŻNE TELEFONY

 

 

  1. Rzecznik Praw Dziecka

 

Biuro Rzecznika Praw Dziecka:
ul. Chocimska 6
00-791 Warszawa
www. brpd.gov.pl

e-mail: rpd@brpd.gov.pl
tel: (22) 583-66-00
fax: (22) 583-66-96

 

Biuro czynne:

od poniedziałku do piątku w godz. 08:15 – 16:15

Telefon: (22) 583 66 00,

               800 12 12 12  

 

  1. Dziecięcy Telefon Zaufania Rzeczniczki Praw Dziecka:

800 12 12 12

  1. Pod bezpłatnym numerem 116 111 oraz na stronie 116111.pl dzieci mogą porozmawiać o wszystkim: o przyjaźni, miłości, dojrzewaniu, kontaktach z rodzicami, rodzeństwem, problemach w szkole czy emocjach, których doświadczają, gdy czują się dyskryminowane lub kiedy doświadczają przemocy lub jej świadkiem.
  2. W NZOZ Przychodnia Zdrowia Psychicznego i Terapii Uzależnień ANIMA Spółka Jawna osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku i udzielenie mu wsparcia jest:

 

Lucyna Masłowska-Szczęsny
(imię i nazwisko)

kierownik przychodni
(stanowisko)

tel. 74 665-66-88, 74 841-54-66, 74 841-53-56

 

 

Początek formularza